söndag 9 juni 2013

Nyfiken på Collins nya

Gregor från ovanjord är den första delen av fem i "Krönikan om Underjord" av Suzanne Collins som är mest känd för Hungerspelen. "Krönikan om Underjord" skrevs dock innan Hungerspelen och jag antar att det är de oerhörda framgångarna med just Hungerspelen som gör att man valt att även översätta dessa böcker. Om man tror att detta ska vara något liknande Hungerspelen så är man helt fel ute för det här är något helt annat. Det är dock säkert många som är sugna på att läsa mer av Collins precis som jag var.

Sedan Gregors pappa plötsligt försvann är inte Gregors liv så himla roligt längre. Gregor måste hela tiden se efter sin lillasyster Boots då det helt enkelt inte finns någon annan som kan göra det. Gregor har accepterat att det är så men ibland vill han bara att allt ska vara som det var innan pappan försvann. 

En dag när Gregor som vanligt passar Boots färdas de till en annan värld, Underjord. I Underjord finns det kackerlackor, råttor, spindlar men även människor. Gregor förstår inte alls var de har kommit. Det visar sig att alla bara har väntat på att Gregor ska komma då han ingår som en krigare i en gammal profetia. Gregor vill dock inte vara någon krigare utan vill bara ta sig hem till sin mamma igen. Det är dock lättare sagt än gjort.

Jag var nyfiken på Gregor från Ovanjord då det är Suzanne Collins som skrivit den. Jag tror att det är många som kommer läsa boken av just den anledningen. Jag visste dock att det skulle vara något helt annat och att den riktade sig till en yngre målgrupp än Hungerspelen men vad gör det. Jag gillade Gregor från Ovanjord vilket inte är så konstigt då jag gillar fantasy. Jag är dock inte alls lika exalterad som jag var när jag läst Hungerspelen. Visst jag kommer nog läsa nästa del också som är, Gregor blodets förbannelse men jag tror knappt att jag kommer läsa alla fem delarna. 

Jag har haft några elever som har varit och frågat efter boken så jag har haft lite dåligt samvete över att jag roffade åt mig ett exemplar. Men någon förmån får man väl ha som bibliotekarie.


2 kommentarer:

  1. Jag har också precis läst ut den men tycker att det är svårt att recensera en bok som är till en så pass yngre målgrupp. Är övertygad om att de skulle tycka betydligt bättre om den än vad jag gjorde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att se hur det blir med denna om den blir populär. Jag har haft ett ex inne hela dagen men det är ingen som har lånat den, knappt tittat på den ens.

      Radera