tisdag 9 april 2013

Top Ten Tuesday - Favoriter före bloggen



Då var det tisdag igen och dags för Top Ten Tuesday. Denna veckan ska vi lista våra favoriter som vi läste före bloggen. (Böckerna är listade utan inbördes ordning)

1. Hungerspelen av Suzanne Collins så mycket mer behöver man ju inte säga tycker jag.

2. Harry Potter av J.K Rowling se punkt 1.

3. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson läste jag en regnig sommar och var tvungen att läsa de andra direkt. Tror knappt att jag gick ur sängen på någon dag där.

4. Midnattsbarnen av Salman Rushdie var den bok där jag först blev fascinerad av magisk realism.

5. Janne min vän av Peter Pohl är en barnbok som jag tycker väldigt mycket om och som har stannat kvar hos mig.

6. Det susar i säven av Kenneth Grahame läste jag i vuxen ålder och älskade.

7. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell är en ungdomsbok som jag grät när jag läste.

8. Skämmerskans dotter av Lene Kaaberböl är när fantasy är som bäst.

9. Juloratoriet av Göran Tunström även den en fantastisk bok.

10. Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Márques läste jag på en litteraturkurs och älskade.

Det blev en salig blandning av böcker. Jag har valt böcker som jag fortfarande har ett starkt minne av. Innan bloggen läste jag inte alls så många böcker som jag gör idag.

1 kommentar:

  1. Hundra år av ensamhet läste jag för riktigt många år sedan och tog mig knappt igenom den. Kul hur olika det är :)

    SvaraRadera