fredag 13 april 2012

Nytt från LL-förlaget

Idag har nog varit den lugnaste fredagen som jag upplevt på jobbet någonsin så jag passade på att läsa lite. Passade ju bra att jag precis hade packat upp ett paket med nya böcker. 

Ritta Jacobsson har skrivit böckerna om Afrodite som jag tycker väldigt mycket om. Jag tänkte att jag skulle bara läsa några sidor i början men det blev hela boken. Boken är lättläst så det gick snabbt fast att boken är på 161 sidor.

Ute i kylan som boken heter handlar om Max som är 15 år. Max är rätt nere för hans mamma har helt plötsligt bestämt att hon ska flytta ifrån Max och hans pappa. Det innebär i sin tur att att Max och hans pappa måste flytta. Max får byta skola men han ska fortsätta att spela hockey med sitt gamla lag fast att det innebär långa resor. 

Det är dock inte som vanligt i laget för de har fått en ny tränare som vill styra laget på sitt sätt och petar Max från första femman. Max blir väldigt besviken. Sedan blir hela laget utom Max matförgiftat och då blir han utstött och misshandlad av de som han trodde var hans vänner.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken. Den innehåller det mesta, lite kärlek, spänning, sport, relationer och brott. Jacobsson är bra på att fånga läsaren direkt från början vilket ofta är viktigt i ungdomsböcker då många inte har tålamod att läsa en massa sidor innan det händer något.

Det blir antagligen fler böcker om Max med tanke på hur boken slutar. Jag hoppas i alla fall på fler böcker om
Max.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar