onsdag 4 april 2012

Du är googlad

Nu har jag äntligen sett programmet Du är googlad, programmet sändes 22 mars i SVT2 och det går fortfarande att se på SVT Play. Om du inte har sett det så kan jag rekommendera det för det var väldigt intressant. Allt fler arbetsgivare googlar möjliga arbetstagare och då är det ju inte så kul om första träffen är något negativt. Kan vi egentligen påverka träfflistan på Google?  Det sämsta man kan göra är att gå och gömma sig och hoppas på att det ska försvinna, om det nu är så att man vill att något ska försvinna. Var aktiv på nätet är rådet. 

Googlar jag mitt namn så hamnar jag långt ner i träfflistan eftersom jag heter samma som många andra. Ibland kan det vara positivt att ha ett vanligt namn om man nu inte vill synas.

Har ni inte sett programmet kan ni göra det här.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om programmet, det måste jag se!

    Jag kunde inte låta bli utan jag googlade på mitt namn och se där, jag dök upp redan på första sidan. Där hittade jag min profil på Myspace som jag helt hade glömt bort att den ens existerade. Dessutom fanns där även andra länkar men jag behöver inte oroa mig då jag alltid tänker på vad jag publicerar på nätet och inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite kul att googla sig själv. Jag tänker också på vad jag publicerar så behöver inte heller oroa mig och dessutom har jag samma namn som en politiker så hon tar upp den första sidan med träffar.

      Radera