tisdag 11 juni 2013

Top Ten Tuesday - strandläsning


Denna veckan tänkte jag att jag skulle hänga på "Top Ten Tuesday". Veckans tema passar mig utmärkt då jag precis suttit och tittat på massa resor och ligga på stranden och läsa är det jag ser fram emot allra mest just nu. Veckans tema är  Top Ten Beach Reads.

Jag blandar mellan böcker jag läst och sådana som jag tror skulle passa perfekt på stranden.

1. Jag börjar med ungdomsboken Sommaren jag blev vacker av Jenny Han. Första boken i en trilogi som verkligen passar på sommaren. 

2. Sarah Dessen är också given på en sådan här lista så hennes bok Mycket mer än så får också vara med. 

3. Baddaren av Emma Hamberg där huvudpersonen startar simskola fick mig att längta efter en egen pool när jag läste den.

4. En deckare är ju alltid trevligt på sommaren. Fyrmästarens dotter av Ann Rosman som utspelar sig utanför Marstrand blir mitt tips.

5. Om man har ett yngre barn så kan man stoppa Sommarkampen av André Pops i händerna på hen. 

6. Smultron och svek av Ewa Swedenmark läste jag för ett antal år sedan och tyckte väldigt mycket om böckerna om familjen kring restaurangen La Stella.

7. Jellicoe road av Melina Marchetta om man orkar koncentrera sig och står ut med en lång startsträcka.
  
8. Sommarhuset av Anna Fredriksson har jag inte läst men hoppas läsa den i sommar.

9. Nattsländan av Katerina Janouch är den bok som jag längtar mest efter så den läser när den än kommer på året. Som tur är kommer den snart.

10. En dystopi är ju aldrig fel så Matchad av Ally Condie hoppas jag hinna läsa i sommar.

Så det var mina tio. Hur ser dina ut?

2 kommentarer:

  1. Här fanns en del som jag vill läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå för det är riktig härlig sommarläsning.

      Radera