söndag 29 maj 2011

Ormfågel av Mats Wahl

Ormfågel av Mats Wahl är en bok som knappt varit utlånad på biblioteket. En av orsakerna till det kan vara att det knappt står något på baksidan om vad boken handlar om. Så jag tänkte att jag får väl läsa den och det ångrar jag inte.

Ormfågel handlar om Ellen som ska börja på en ny skola. Skolan är stökig och det är ett gäng killar som alla är rädda för. De sätter igång brandlarmet, hotar och slår andra elever och tafsar på tjejerna. Ellen får en vän i klassen, Max. Max ska lära henne spela schack. Inte kan Ellen tro att det är det som ska senare ska rädda livet på henne.

Ellen råkar också utför killgänget på skolan. Hon går till rektorn som vill få det till att det var väl inte så farligt egentligen. Rektorn säger att hon ska prata med killarna.

Ellen har det inte helt lätt hemma heller då hennes mamma dricker alldeles för mycket. Genom hela boken så får man antydningar att det är något som kommer att ske. Något hemskt.

Jag blir arg när jag läser den här boken. Arg på rektorn som inte tar problemen på allvar för om det kommer ut vilka problem skolan har så finns det risk att skolan får dåligt rykte. Dåligt rykte leder till färre elever vilket leder till färre lärartjänster.

Vad jag vet har det inte hänt en sån tragedi som det händer i boken på någon skola i Sverige. Längst bak i boken finns det diagram över hur många bränder som skett i skolorna. Och det är ju ingen upplyftande läsning.

Ormfågel är en tänkvärd bok som man diskutera med eleverna. Nu ska jag bara försöka få eleverna att läsa boken. Vi får se om jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar