onsdag 25 maj 2011

Agenterna och småkrypens hemlighet av Katerina Janouch

Agenterna och småkrypens hemlighet är en ny serie för barn som är cirka 7-9 år. Pomona och Ruben har sommarlov men de har tråkigt för det bara regnar. Pomona hittar en bok "Klokaste boken". I boken står det att "Världen är full av olösta mysterier och spännande uppdrag!" Därför bestämmer de sig för att bli hemliga agenter.

Tyvärr så gillar jag inte alls denna bok. Jag tycker det spårar ur direkt när hunden kan tala. Det visar sig att eftersom det är den regnigaste sommaren på en miljon år då händer det mystiska saker som tex att hundar kan tala. Jag fastnar inte alls för berättelsen men man får ju tänka på att jag är ju inte målgruppen. Ska bli spännande och se hur den tas emot av eleverna.

Något som jag dock gillar med boken är layouten som är väldigt luftig med många fina illustrationerna som är gjorda av Sofia Falkenhem. Sofia Falkenhem kan du läsa mer om här och här. När jag surfar runt så upptäcker jag att det är ju hon som gjort illustrationerna till böckerna om Kalle Skavank. Tyckte väl att jag kände igen stilen.

2 kommentarer:

  1. Oj, och jag som har en talande duva i mina böcker. Undrar vad du skulle tycka om de böckerna? Vet inte om jag vill veta det. Nej, jag bara skämtar. Det kan säkert fungera i vissa böcker men i andra så passar det inte alls med talande djur och övernaturliga händelser.

    SvaraRadera
  2. Så är det absolut. Jag har läst många böcker med talande djur och det behöver inte alls vara fel.

    Men talande hundar som ska övertala termiter att inte käka upp hus går bort i min värld. Skulle vara kul att höra vad någon annan tycker om boken. Får nog kolla upp det :)

    SvaraRadera