onsdag 5 januari 2011

VM-sommar av Magnus Ljunggren

VM-sommar vann i höstas priset Spårhunden. Det var då jag fick upp ögonen för den. Den har legat här hemma ett tag men nu har jag läst den och det ångrar jag inte.

VM-sommar handlar om Magnus som flyttar till Sundsvall med sin mamma. Mamman vill få en nystart i livet. Det vill Magnus också. Tidigare hade han inte speciellt många vänner och nu ska han göra ett försök att få nya vänner. Magnus väljer dock inte det bästa sällskapet.

Boken utspelar sig 1974 och det är VM i fotboll i Västtyskland. Magnus är duktig i fotboll och drömmer om att bli proffs. Han har fått brev där det står att han är en av de femtio bästa 58:orna i landet och att han nu ska få åka på ett elitläger. Magnus har följt med några kompisar till Alnön för att dricka öl. Egentligen hade Magnus inte någon större lust att följa med då han blivit ovän med en av dem veckan innan. För egentligen är de inga riktiga kompisar utan de ville nog mest ha med honom så han kunde bära den tunga kassen med öl.

När de sitter där så hör de plötsligt en bil och sedan slirande däck. Sen hörs det några röster. Magnus smyger fram för att se vad det är för några. Magnus ser att de har en pistol.

Jag gillar VM-sommar. Ibland blir det dock lite mycket detaljer om just fotboll men det kan man ju snabbt skumma igenom. Boken handlar dock om så mycket mer än bara fotboll så även om jag inte alls gillar fotboll så gillar jag boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar