söndag 9 januari 2011

Evas öga av Karin Fossum

Evas öga är den första boken om kommissarie Konrad Sejer. Jag tror också att Evas öga är Karin Fossums debutbok. Fossum har ju sedan skrivit en hel del böcker och fått fin kritik. Jag har varit sugen på att läsa något av Fossum ett tag nu. Evas öga är från 1995 och det kan man väl kanske gissa när man ser omslaget. Annars tycker jag väl inte att man märker att boken har femton år på nacken. Avsaknaden av mobiltelefoner ger väl en hint om att boken inte är helt ny.

En dag när Eva och hennes dotter är ut på promenad upptäcker den en död man som ligger och flyter i älven. Man märker att Eva blir nervös och att hon inte vill stanna på platsen vilket kanske inte är så konstigt. Det som är konstigt är att hon säger till dottern att de ska gå och ringa polisen men det gör hon aldrig. Dottern tycker att ska de inte vänta på polisen men det vill Eva absolut inte göra. Istället går Eva och dottern och äter på McDonalds för som dottern säger vid ett flertal tillfällen så har de bättre med pengar nu så de kan äta på McDonalds.

Man förstår att det är något skumt med Eva, att det är något hon döljer. Jag tänker dock inte avslöja mer än att på slutet är det en vändning som jag inte alls misstänkte.

Kommisarie Sejer får man inte veta så himla mycket om så egentligen kan man kanske läsa böckerna i vilken ordning som helst. Det återstår dock att se. Jag har ju tänkt att läsa Fossums andra böcker också.


5 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon bok av Karin Fossum. Det är kanske dax att göra det nu!

    SvaraRadera
  2. Läste Jonas Eckel för ett tag sen. Äcklig!

    SvaraRadera
  3. Jag ser framemot att läsa fler av Fossum så Monika har du inte läst Fossum och gillar deckare så är hon nog värd en chans.

    SvaraRadera
  4. Den här står i min bokhylla. Blev sugen på att läsa den!

    Vad kul att höra att du också blir nyfiken! Det är spännande när man upptäcker böcker på det sättet!

    SvaraRadera