tisdag 20 juli 2010

Sommaren jag blev vacker av Jenny Han

Sommaren jag blev vacker av Jenny Han är en perfekt bok att läsa på sommaren. Den utspelar sig nämligen över ett sommarlov så man får en riktig härlig sommarkänsla. Jag hade egentligen tänkt hoppa över denna bok då jag har så mycket annat att läsa men så skrev många bokbloggare så positivt om den så jag var tvungen att läsa den.

Sommaren jag blev vacker handlar om Belly som spenderar somrarna med sin mamma och bror i ett hus vid havet. Huset ägs av mammans väninna som också spenderar sommaren där med sina två söner Jeremiah och Conrad. Belly lever för dessa somrar. Denna sommar fyller Belly 16 och hon har växt till sig. Hon är inte längre en småunge. Belly har länge varit kär i Conrad och ibland även i Jeremiah. Denna sommar drar dock Conrad undan. Han sitter mycket på sitt rum och plinkar på sin gitarr.

I boken får man även tillbakablickar om vad som hänt tidigare somrar. Som tex när Belly bjuder in sin bästa kompis vilket inte blir någon höjdare.

Jag tycker mycket om boken. Den har en skön stämning. Om jag har förstått det rätt är detta första delen utav tre. Så det är bara att lägga ännu en bok till "att vänta på högen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar