söndag 2 september 2012

Äntligen utläst

Erebos är en sådan bok som av någon anledning blivit liggande. Många har rekommenderat den men av någon anledning har jag inte tagit tag i den. Så nu känns det riktigt skönt att jag äntligen läst den och att jag till slut läste den ångrar jag inte.

Erebos handlar om ett datorspel. På skolan där Nick går börjar det cirkulera en cd-skiva. Ingen vill dock prata om det och ingen berättar vad det är. Många elever börjar bete sig konstigt och frånvaron på skolan ökar markant. 

Nick är väldigt nyfiken på spelet men han vet inte hur han ska få tag på det. Men så en dag får han det av en annan elev på skolan efter att Nick lovat att endast spela det när ingen annan är med och han får absolut inte prata om spelet med någon annan. Nick börjar spela och blir helt fast. Erebos är det bästa spelet någonsin så himla verklighetstroget. Nick blir snabbt beroende av spelet. Det är spelet som bestämmer och gör inte Nick som det säger så blir han utslängd. För att få spela gör Nick saker som han inte förstår eller vill men viljan att spela tar över.

Erebos är en spännande bok. Jag har själv spelat en hel del datorspel och kan till viss del förstå att man blir så himla beroende. Man vill bara spela lite till, bara klara det här också och vips så har det gått några timmar till. Kul att det kommit en bok som kanske kan locka alla dessa som spelar datorspel och andra med för den delen. Jag blir väldigt nyfiken på vad Erebos egentligen är och vad som är syftet med spelet och detta är inte första delen i någon serie så vi får faktiskt svaret på slutet. Ibland känns det rätt befriande när böcker inte ingår i en serie. Man behöver inte läsa tio böcker för att få reda på hur det ska sluta.

Erebos vann Jugendliteraturpreis 2011som är Tysklands största barn- och ungdomslitteraturpris.

1 kommentar: