lördag 24 april 2010

I det här trädet av Katarina Kieri och Per Nilsson

I det här trädet får vi följa två huvudpersoner, Siri och Jakob. Boken är uppbyggd på så sätt att ett kapitel handlar om Siri och följande kapitel om Jakob. Det händer dock att deras vägar möts, då de bor i samma stad. Båda huvudpersonerna är rätt ensamma. Siri har en vän. Fast egentligen så är de kanske inte riktigt vänner. De ses aldrig utanför skolan och de pratar aldrig om några privata saker. Siri bor tillsammans med sin mamma som blev mamma väldigt tidigt och kanske inte är redo att vara tonårsmamma.

Jakob har inte heller han direkt några vänner. Han bor med sin mamma och bror. Familjen är dock inte så familjär utan var och en stänger in sig på sitt rum.

Något som jag gillar med boken är att man inte får veta allt. Man får små ledtrådar här och där och man förstår att det är något som hänt i Jakobs familj.

Jag tycker det här är en fin historia. Jag har tidigare läst en del av Per Nilssons böcker och Hjärtans fröjd är en av mina absoluta favoriter bland ungdomsböckerna. Det är intressant att denna bok är skriven av två personer. Det skulle jag aldrig förstått om jag inte redan visste det när jag började läsa.

Så jag kommer fortsätta att läsa böcker skrivna av Per Nilsson och kanske att jag provar på någon av Katarina Kieri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar