fredag 22 juli 2011

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant

I fiskeläget Brantevik en bit utanför Simrishamn börjar säsongen lida mot sitt slut. I en vecka har familjerna Winter och Malm befunnit sig i Brantevik och det är snart dags att åka hemåt. Semester blev ingen riktigt höjdare då Agnes varit riktigt tjurig vilket kanske berott på att hon är höggravid.

Sista kvällen ska de båda paren spendera på restaurangen som ligger intill. De väntar på att Nicole som är två år ska somna. De tar sedan med sig en babyvakt och går. Kvällen blir inte speciellt lyckad då Tobbe börjar dricka en massa och Agnes bestämmer sig för att gå och lägga sig.

Nästa dag när Tobbe vaknar upp är han rejält bakis och kommer inte ihåg så mycket av det som hände kvällen innan. När han går över till vännerna som passat Nicole så upptäcker han till sin fasa att Agnes inte sovit där. Agnes är försvunnen.

Jag tycker Vecka 36 är en helt okej deckare man får även tänka på att detta är Sarenbrants debutbok. Jag invänder dock mot några saker som jag inte tycker känns trovärdiga. Visst jag förstår att det är för att historien ska gå ihop men jag tycker inte riktigt att det funkar.

Har du inte läst boken och tänker göra det så kanske du inte ska läsa vidare. Utfärdar en liten varning för eventuella spoilers.

De lägger en nyckel utan för huset på kvällen för att om någon behöver komma in till Nicole. Skulle man verkligen göra så. Om man vill gå och titta till henne kan man ju bara be om nyckeln och skulle man verkligen lämna ett så litet barn ensamt. Visst man tar med sig en babyvakt men det är ju lätt man missar något på den i en stimmig lokal.

Sen tycker jag det tar alldeles för lång tid innan man får reda på något om vad som hänt med Agnes. Man får läsa halva boken innan man får reda något på den fronten och jag tycker det blir lite tjatigt med ältandet om försvinnandet utan att det händer speciellt mycket.

Trots dessa invändningar tycker jag den är helt okej och jag tänker läsa Sarenbrants andra bok, I stället för dig.

Vill du veta mer om Sofie så kan du läsa på hennes blogg, Magstarkt.

Andra som bloggat om Vecka 36: Hyllan och Enbokcirkelföralla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar