torsdag 14 juli 2011

Strömkarlen av Limme & Palmqvist

Strömkarlen är en historisk deckare som utspelar sig i slutet av 1800-talet. Detta är den andra boken om kyrkoherde Simon Eldfeldt. Den första hette Böljelek.

Det sker flera dödsfall i ett vattendrag i Karlshamn. Först tror man att det måste röra sig om olycksfall. Men när vittnen träder fram och säger att en av de döda aldrig skulle gå nära vattnet då hon inte kunde simma börjar man fundera hur det hela kunnat gå till. När det sedan dyker upp även fler dödsfall och en person försvinner börjar man förstå att det är något som inte står rätt till. Det börjar spekuleras om det är Näcken(Strömkarlen) som varit framme och skräcken sprider sig.

Vad jag kan minnas har jag aldrig tidigare läst någon historisk deckare och tror kanske inte att det är något för mig. Jag föredrar böcker som utspelar sig i nutid. Själva deckarhistorien har jag inget att anmärka på. Jag tror tidigt att jag förstår hur det ligger till men det blir en oväntad vändning på slutet som jag inte räknat med.

Till en början har jag faktiskt lite svårt att hålla reda på personerna. Vet inte om det beror på att ibland kallas de vid förnamn och ibland efternamn. Eller så har jag bara varit trött när jag läst helt enkelt.

Jag tror väl kanske inte att jag kommer läsa fler böcker om Simon Edfeldt möjligtvis för att se hur det går för reservkonstapel Ivar Jönsson. Jönsson är den person som jag blir mest nyfiken på.
..........................................

Titel: Strömkarlen
Författare: Johanna Limme & Martin Palmqvist
Antal sidor: 224
ISBN: 978-91-7355-182-3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar