måndag 25 juli 2011

Anton, jag gillar dig! av Peter Pohl

Först trodde jag att denna bok skulle handla om en kille som gillade en annan kille men riktigt så är det inte. Jojo, bokens berättarröst, tycker att Anton är fantastisk. På fotbollsplanen trollar han med bollen och han är en jättebra kompis. När Jojo visar sig vara rätt hyfsad på fotboll börjar han spela i samma lag som Anton. Kanske inte för att han gillar fotboll så himla mycket men han gillar att vara med Anton. De blir också vänner och börjar umgås allt mer.

Jag har läst en del böcker av Peter Pohl tidigare och gillar dem oftast. En av mina favoriter är Janne min vän och jag känner igen sättet att berätta i denna boken. Man får små ledtrådar om att något inte riktigt är som det ska. Varför ljuger Anton om massa saker och hur kan han ha ny mobiltelefon var och varannan vecka. Jojo vill helst blunda och låssas som ingenting men Jojos pappa vill ha klarhet och pushar Jojo att ta reda på vad som egentligen händer.

Anton jag gillar dig är även den en bok som jag tänkt läsa länge. Jag är glad att jag gjorde det till slut. Jag blev positivt överraskad då den handlade om något helt annat än vad jag hade tänkt mig. Tyvärr så verkar det dock inte riktigt som boken går hem hos barnen som är målgruppen. Som vuxen uppskattar jag den men vet inte om den är för tung och svår för barn. Får prova att ha den som boktips till hösten och se om det är någon annan som gillar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar