fredag 12 februari 2016

Bokbloggsjerka - Inspirera barn till läsning

Då är det äntligen fredag och dags för bokbloggsjerka. Denna veckan är det en fråga som passar mig som handen i handsken.

Veckans fråga:

Lottens bokblogg skulle vilja veta hur du tror att man kan inspirera barnens läsande. Har du några goda exempel?

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här då det ju är det som jag jobbar med. Jag tror det är viktigt att börja tidigt med högläsning så de vänjer sig vid böcker och inser hur fantastiskt det är. Vår son som är ett och ett halvt gillar två saker, bilar och böcker.

Besöka biblioteket ofta. Vilket barn kan motstå att gå och botanisera på ett bibliotek.

När de börjar bli lite äldre är det ju väldigt viktigt att varje barn får böcker som passar dem. Jag har jobbat tio år som skolbibliotekarie och när lärare skickar 20 elever och säger "låna en bok ni har tio minuter på er" blir jag galen. Att hitta en bok som passar tar tid. Vet inte hur många gånger jag har hört eleverna säga "men bara ta en bok". Det är ju det värsta man kan göra. Risken är ju att det inte alls är en bok som passar och att det kan ta död på all läslust. Om det inte ens finns ett skolbibliotek så är det ju ännu värre. Men tyvärr så ser det ju ut så på många skolor. Eller så finns det ingen bibliotekarie som kan hjälpa barnen att hitta rätt böcker.

Så besök biblioteken och ta hjälp att hitta bra böcker. Om barnen är i högstadieåldern så kan man ju läsa samma bok och diskutera. Det är ju alltid trevligt att prata om det man läst med någon som läser samma. Se bok och film är ju också intressant.

En uppmaning till alla föräldrar där ute pracka inte på barnen det ni läste när ni var små. Visst kan det vara kul att läsa samma som föräldrarna läst men det finns tex nya bra, fräscha böcker så man behöver inte läsa ett gammalt ex av Åshöjdens BK.

Ja, jag skulle kunna hålla på och skriva hur mycket som helst. Men om jag bara ska ge ett råd så skulle det vara börja läsa högt tidigt, innan ettårs åldern.


23 kommentarer:

  1. Intressant att höra dina funderingar kring det här. Det låter väldig vettigt allting! Framförallt tänker jag att det kan vara en fara att vilja få barnen att läsa sina egna favoriter, bra uppmaning, låta dem hitta sina pärlor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man märker direkt när föräldrarna varit i farten och tipsat. Då frågas det efter fem- böckerna och Åshöjden. Det är såklart bra att föräldrarna tipsar men de får kanske uppdatera sig lite i så fall.

      Radera
  2. Håller helt med i allt du skriver. Min mamma läste högt för mig från att jag var liten och det var verkligen avgörande för att få mig intresserad av böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar man tidigt så blir det ju så naturligt och självklart.

      Radera
  3. Jag hade tur att min fröken i första och andra klass även var bibliotekarie, så hon kände ju oss allihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lyx. Jag kommer ihåg att vi gick till folkbiblioteket typ en gång i månaden och det var en härlig stund. Vi hade inte mycket till bibliotek i skolan.

      Radera
  4. Läsningen den viktiga! Jag har jobbat i snart 20 år med barn och läsning ich kan också se en fara i att man pratar väldigt mycket om lust. Läsning är en förmåga som behöver många träningstimmar och numer så har jag insett att vissa elever hänvisar till lust, de har inte lust och läsningen går allt trögare. Då väljer jag faktiskt ut 5 stycken böcker i en genre som de gillar och som är lagom svåra och så får de ta en av dem. Och träna. Jag tycker läsludten är omåttligt viktig men ibland måste man ge den en puff i baken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, ser att stavningen på telefonen blev kass. Budskapet kommer förhoppningsvis fram ändå.

      Radera
    2. Håller absolut med dig. De måste ju träna i alla fall i skolans värld. Inbland kan jag bli gråhårig. Boken är för tjock, för tunn, ful framsida, inga färgbilder osv. Då kan jag också ge dem några och säga att andra gillar dessa prova dem. Går ju inte att lägga hur mycket tid som helst på ett boklån.

      Radera
  5. Om biblioteken är bra med bra personal är det säkert bra men tyvärr är det inte så alltid. Jag försökte pracka på min dotter Lotta-böckerna men det gick inte hon ville ha Kitty-böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä tyvärr är det ju inte alla bibliotekarier som är bra och det finns ju säkert elever som tycker att jag ger världens sämsta tips. Men vi har ju i alla fall bibliotek och bibliotekarie och det är ju många som inte har det.
      Kitty slukade jag som liten men inget jag skulle rekommendera till dottern :)

      Radera
  6. Mer tid på biblioteket låter som ett bra tips. Har också märkt att i bland är det några som inte hittar någon bok och bara tar en för att..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju inte så lyckat. Jag skulle själv inte vilja gå in på ett bibliotek och bara ta vilken bok som helst. Sen får man kanske inte byta bok och då kan ju verkligen läsningen förknippas med något riktigt trist.

      Radera
  7. högläsning, biblioteksbesök och att läsa och diskutera är väldigt givande

    SvaraRadera
  8. Bra tips! Att tala om böckerna tillsammans med barnen är nog underskattat, både för att inspirera och sätta ord på vad man låser, när man läser ngt riktigt bra!

    SvaraRadera
  9. Bra tips! Att tala om böckerna tillsammans med barnen är nog underskattat, både för att inspirera och sätta ord på vad man låser, när man läser ngt riktigt bra!

    SvaraRadera
  10. Jag har också svårt för föräldrar som vill för mycket med sina egna favoriter..

    SvaraRadera
  11. Våra svenska bibliotek och alla fantastiska bibliotekarier tror jag är en anledning att så många kan läsa och har upptäckt böcker.

    SvaraRadera
  12. Det kommer ju massor med nya intressanta barn och ungdomsböcker hela tiden så man behöver som du säger inte hänga fast vid gamla böcker. Att börja högläsa för barnen tidigt är jätteviktigt och man behöver inte sluta heller bara för att de själva lärt sig läsa.

    SvaraRadera
  13. Håller med dig!
    Moderna och nya böcker och böcker som lockar.
    Och att det tar tid att hitta en bok, det vet bara jag - man kan tillbringa lång tid i bibliotek innan man hittar något man känner för. Eller samla på sig massor. Men det ska inte stressas fram.

    SvaraRadera
  14. Kan med bli tokig på lärares stress på biblioteket. Att se att bibblan är en plats för lugn och eftertanke är ju livsviktigt om de ska bli glada läsare

    SvaraRadera