fredag 14 december 2012

Bokbloggsjerka - Just nu

Då det är en lätt fråga i veckans bokbloggsjerka så passar jag på att svara så här på morgonkvisten.

Veckans fråga:

Vi tar en enkel fråga så här sista gången innan juluppehållet: Vad läser du just i dag?

Just nu läser jag Förföljda av Arne Norlin & Andreas Palmaer. Det är andra boken i serien Fans som handlar om en kille och en tjej som hejjar på olika fotbollslag. De blir kära men de förbjuds att träffas.

Jag gillar den här serien och det verkar ungdomarna också göra. Till våren kommer tredje delen, Uppgörelsen.

14 kommentarer:

  1. Aldrig hört talas om, men jag har tänkt läsa lite ungdomsböcker så småningom. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Det här var något helt nytt som jag inte ens har hört talas om, låter som något att låta mina bonus barn läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar böckerna. Jag har dock fått indikationer på att eleverna inte gillar framsidan.

      Jag har skrivit om första delen här.


      http://bokmamma.blogspot.se/2012/12/for-de-som-gillar-fotboll-alla-andra.html

      Radera
  3. Kan någon som inte gillar fotboll också gilla böckerna tror du? (Alltid på jakt efter läsbart åt pepparkakspojkarna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite svårt att säga. Den handlar egentligen inte jätte mycket om just om fotboll utan mer om hur man stöttar sitt lag. Sen är det en kärlekshistoria också.

      Radera
  4. Inget som jag hört talas om. Borde verkligen ha bättre koll på ungdomsböcker för att kunna tipsa barnbarnen.

    SvaraRadera
  5. När jag själv var tonåring så älskade jag de där "sportböckerna" som fanns även på den tiden. Kanske skulle man testa dessa :)

    SvaraRadera
  6. Den där är en av de böcker jag har lagt fram till jullovet och ska läsa inför vårterminen när vi har bokjuryläsning på skolan där jag jobbar. Eller om det är den första i serien, minns inte vilken jag har plockat fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle rekommendera att läsa den första boken först.

      Radera
  7. Romeo&Julia i fotbollsvärlden?:)

    SvaraRadera
  8. Okända böcker för mig, men jag kan tänka mig att fotboll och lite kärlek kan gå hem i rätt åldersgrupp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författarna har ju tagit en lita annan vinkel än vad som är vanligt i fotbollsböcker. Det handlar mycket om att vara ett fan och hur de verkligen vill stötta sitt lag. Intressant tycker jag.

      Radera