fredag 13 juli 2012

Kuslig sommarläsning

Ingelin Angerborn skriver böcker för lite olika åldrar. Hon skriver om Klant & kompani som är roliga böcker för de lite yngre. Angerborn skriver också för de i 9-12 års åldern. De böckerna har blivit väldigt populära och jag förstår varför.

Rum 213 hamnade på topplistan för de mest utlånade böckerna under vårterminen på skolan där jag jobbar. Så när jag fick in ett exemplar precis innan skolan slutade norpade jag det, för nu kände jag att det var dags för mig att se om de är något bra. Jag blev inte besviken.

Rum 213 handlar om Elvira som ska åka på kollo på sommarlovet. Hon känner ingen som ska dit så det är lite spännande hur det ska bli. På väg till kolot blir Elvira lite irriterad på sin mamma som gör att de kommer komma försent. De måste stanna på en mack för toalettbesök som gör att de blir ännu senare. När Elvira sitter och väntar på sin mamma så ser hon en rolig registreringsskylt på en bil, RUM 213 står det. När mamman kommer tillbaks så tänker Elvira inte så mycket mer på det utan vill komma iväg. Mycket riktigt kommer de försent och alla andra har redan blivit tilldelade ett rum. Elvira får dela rum 213 med två andra tjejer; Meja och Bea. Elvira är inte skrockfull men när det börjar hända andra konstiga saker så undrar Elvira vad det egentligen är som händer.

Angerborn har skrivit en spännande och mystisk bok så jag förstår varför boken har blivit så populär. Boken är mystisk och lite kuslig men sen finns det också lite kärlek med på ett hörn Jag har inte läst de andra böckerna som Angerborn har skrivit men de verkar också vara åt det kusliga och mystiska hållet. Böckerna jag pratar om är Sorgfjäril, För alltid...och den nya boken Månfågel.  

Rum 213 är en perfekt bok för dem som tex gillar Laura Trenters böcker.

Om du är nyfiken på mer om författaren så har hon en webbsida här.

1 kommentar:

  1. Den här kände jag inte till, ska kolla upp den! Tack för tipset :D

    SvaraRadera