måndag 7 maj 2012

Om att vara på fel plats som kanske är rätt i alla fall

Jag ska egentligen inte jobbar här har jag varit nyfiken på sen den kom ut. Boken har fått mycket uppmärksamhet och det har skrivits en hel del om den.

Moa har flyttat till Stockholm för att bli skådespelerska. Innan karriären tar fart måste hon dock få ihop pengar så Moa tar ett jobb på ett äldreboende. Det är högst tillfälligt. På äldreboendet är det även andra som jobbar där tillfälligt de har dock blivit kvar där i flera år vilket Moa tycker är konstigt. Moa ska absolut inte fastna där. 

När Moa inte jobbar försöker hon komma på något sätt att bli skådespelare. Hon kommer fram till att hon ska ta privatlektioner. Moa hittar numret till Marika Lagercrantz. Så hon ringer helt enkelt upp henne och frågar om hon kan få ta några privatlektioner. Lagercrantz är dock på turné och kan inte ta elever men Moa får ett annat nummer som hon kan ringa. Moa fortsätter att ringa och till slut får hon napp. Personen som ska hjälpa henne känner Moa redan fast det vet hon inte om.

Jag gillar den här boken. Jag har aldrig jobbat inom vården så jag har ingen alls koll på hur det är och det spelar inte så stor roll för detta är ju en roman. Jag tycker boken är rolig och jag gillar Moa. Blott 19 år gammal satsar hon på sin dröm men tar ändå ansvar och förstår att hon måste försörja sig och tar ett jobb som hon egentligen inte alls vill ha.

Jag ska egentligen inte jobba här är Sara Beischers debutbok. En riktigt bra debut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar