tisdag 6 december 2011

Eldprovet av Lene Kaaberböl

Lene Kaaberböl är en av mina favoritförfattare när det gäller fantasy för de lite yngre. Skämmerskans dotter som Kaaberböl har skrivit är en av mina absoluta favoriter. Så himla glad blev jag när jag såg att det skulle komma en ny serie.

Eldprovet är första delen i hennes nya serie som heter Vildhäxa. Den handlar om Clara, en tjej på tolv år. En dag när Clara ska gå till skolan står det en stor svart katt i vägen i trappan och den vill inte flytta på sig. Clara har bråttom så hon försöker schasa bort katten men då tar katten ett språng rätt på Clara. Clara ramla nerför trappan med cykel och allt. Ovanpå henne sitter katten och den river henne i ansiktet så att blodet börjar rinna. Sen sker det något mycket märkligt. Katten slickar blodet från det sår som den själv åstadkommit. 

Detta är bara början på konstigheter som börjar ske i Claras liv. 

Jag gillar Eldprovet. Det är en rätt lättläst och spännande bok. Katten är en härlig karaktär som jag ser fram emot att läsa mer om. Som Clara säger: "När man har katt ska man inte räkna med att få sista ordet".


Kaaberbøl, L - Eldprovet - 29677102

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar