söndag 28 november 2010

Vägen till himlen av Deborah Ellis

Binti som är tretton år bor med sin pappa och två äldre syskon i Malawi. Pappan tillverkar kistor och på så sätt kan han försörja familjen. Binit är radiostjärna. Hon är med i en radiosåpa och tjänar även hon ihop lite pengar till familjen. Binti är lite mallig för att hon är med i radion. Hon vill gärna att alla ska veta att hon är med i radion. Så när hon ska gå hem efter veckans inspelning går hon med texten på det nya manuset utåt så att alla kan se vad för viktiga papper hon bär på.

En dag när Binti kommer hem är det massa kunder på gården som undrar var hennes pappa är. De vill ha sina kistor. Kistorna är färdiga så Binti hjälper kunderna. När hon äntligen får tid att se var pappan är hittar hon honom i sovrummet och han är mycket dålig.

Bintis pappa dör och till begravningen dyker det upp massa okända släktingar. De tar allt som har något värde och de bestämmer att huset och verkstaden ska säljas. De bestämmer även att syskonen ska splittras och bo hos släktingar.

Jag tycker väldigt mycket om Ellis böcker. Ellis skriver så att man blir berörd. Jag vet inte hur mycket i böckerna som är sant men jag har för mig att de bygger på verkliga händelser. Hon har även skrivit Den osynliga flickan som handlar om Parvana som bor i Afghanistan.


2 kommentarer:

  1. och så har hon skrivit Pravanas vandring som jag tyckte oerhört mycket om!!!

    SvaraRadera
  2. Ja det har hon ju gjort fast den har jag inte läst.

    SvaraRadera