måndag 11 november 2013

Tematrio - Avbruten läsning

Så här på måndagskvällen tycker Lyran att vi ska berätta om böcker som vi inte läst ut av någon anledning. Berätta om tre böcker som ni inte läst ut!

1. Sånt man bara säger av Helena von Zweigbergk började jag på förra veckan. Jag blev dock tvungen att lägga den åt sidan då jag var tvungen att läsa böcker om andra världskriget. Så inget fel på boken utan fel tidpunkt.

2. Förra hösten hade vi Caitlin Morans bok Konsten att vara kvinna i vår bokcirkel på jobbet. Det var en bok som inte alls passade mig och den är en av få böcker som jag inte klarat av att läsa ut. Fastän jag är i samma ålder som författaren så kunde jag inte alls känna igen mig.

3. Jag vet knappt om jag vågar erkänna men jag läste bara halva Sagan om de två tornen av Tolkien. Jag älskar verkligen filmerna men böckerna är lite för mycket krig för min del, speciellt tvåan.

12 kommentarer:

  1. Hädelse! :)
    Det var intressant, de flesta som inte läser ut Sagan om ringen brukar stupa redan på prologen, jag tror du är den första jag hör om som hoppat av mitt i. Det är ännu mer krig i trean så det kanske var lika bra då...

    SvaraRadera
  2. Tänk så lustigt, vill minnas att jag gillade tvåan bäst i "Sagan om ringen". Man min vana trogen har jag inte sett filmen, så kanske den är bättre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va, har du inte sett filmerna? De är ju så bra :)

      Radera
  3. Det var lite mycket krig - jag håller med, även om böckerna annars tillhör mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva berättelsen tycker jag också om men alla detaljerade slag blev för mycket för min del.

      Radera
  4. Catlin Morans tog jag mig igenom men den var inte alls som jag tänkt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen inte alls som jag heller hade tänkt mig.

      Radera
  5. Catlin Morans avslutade inte jag heller. Minns inte varför, hade nog andra förväntningar på den boken.

    SvaraRadera
  6. Tolkien har jag försökt börja läsa, men har fått ge upp varje gång. Men förr eller senare så...
    Caitlin Moran läste jag och blev grymt besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra att det inte bara är jag som inte gillat Morans bok. Tycker det har mest varit lovord bland bokbloggarna.

      Radera
  7. Gillade Moran bitvis, speciellt uppväxthistorierna. Hennes feministiska tankar var väl lite ömsom vin, ömsom vatten...

    SvaraRadera
  8. Tolkien i min smak är alldeles för omständig ^^

    Jag tvingade mig igenom böckerna :/

    SvaraRadera