söndag 3 november 2013

Slut på spänning

https://www.adlibris.com/mondo/e-bok/rosengadda-nasta-9789164241917
Efter att jag nästan bara ha läst spännande böcker för mellanåldern tänkte jag nu unna mig några böcker som legat här hemma ett tag nu. 

Jag började läsa Rosengädda nästa! av Emma Hamberg för längesedan men så kom något annat emellan och jag läste aldrig ut den. Nu började jag om från början och det ångrar jag inte då det var just en sådan bok som jag behövde just nu. Lite sommar och sol mitt i allt mörker. 

I Rosengädda nästa! får vi följa tre personer: Bror, Tessan och Jane. Bror bor i Lund och är tretton år. Om man jämför med omgivningen så är han en udda typ. Han går klädd i kostym och lyssnar på Serge Gainsbourg. Hans föräldrar bråkar ständigt och Bror saknar verkligen någon att prata med, en riktig vän. 

På något sätt lyckas han lura sina föräldrar att han vill spendera en månad av sommaren på ett seglarläger och att föräldrarna kan åka iväg till USA som planerat. Var Bror ska ta vägen har han till en början ingen aning om men så börjar han smida en plan.

Tessan som bor i en förort till Stockholm kommer på att hon vantrivs med sitt liv som består av att steka hamburgare och ha sex med sin kassa pojkvän. Den där pojkvännen har dessutom sex med massa andra tjejer. Till slut låser hon in sig i en garderob och vill inte komma ut. Hon förstår att hon mår väldigt dåligt och ringer sjukvårdsupplysningen men hamnar istället hos en gammal tant som heter Jane. Jane tycker att hon ska gå ut ur garderoben och omedelbart bege sig till henne. Tessan reser sig och går ut ur garderoben och ger sig iväg utan så mycket som telefon eller pengar.

Tessan hamnar hos Jane som tar hand om djur som behöver hjälp att tillfriskna och det är även här som Bror hamnar. Tillsammans alla tre börjar ett nytt liv.

Jag har tidigare tex läst Hambergs bok Baddaren och jag har kommit fram till att jag gillar hennes böcker. Ibland behöver jag läsa böcker som handlar om vuxna och deras relationer och inte bara böcker för barn och ungdomar. Jag föredrar helt klart när jag kan variera min läsning. Jag gillar Rosengädda nästa! och som tur var så hade jag även Larma, släcka, rädda i Rosengädda här hemma så jag slukade även den när jag var igång. Jag skulle tro att det kommer komma en fortsättning och den kommer jag definitivt läsa. Jag behöver ha någon sådan här lättsmält serie att följa och inte bara ond bråd död. När jag vill ha en stunds underhållning läser jag gärna Hambergs böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar