måndag 17 april 2017

Isporten: Mörkt vatten

För någon vecka sedan låg boken Mörkt vatten skriven av Jonna Bergren i min brevlåda. När jag var inne och läste om boken på Olika förlags webbsida så tyckte jag att det lät som en spännande bok och att den skulle falla mig i smaken. Jag hade inte fel för den föll mig verkligen i smaken och nu väntar jag otåligt på nästa bok i serien.

Jamina, bokens huvudperson, har alltid känt att hon varit annorlunda. Hon trivs bäst när det är kallt ute och hon kan känna på sig saker speciellt saker som har med vädret att göra. En annan sak som också är speciellt med Jamina är att hon kan hålla andan under vattnet nästan hur länge som helst.

I skolan håller Jamina sig mest för sig själv men så börjar det en ny kille på skolan, Milo. Jamina märker att han är inte som de andra och kanske har de mer gemensamt än vad Jamina kan ana.

På skolan finns klassmorfar, Isamel. Ismael har länge haft koll på Jamina för han har märkt att Jamina är annorlunda och han hoppas Jamina är den som han länge letat efter. Det visar sig att Ismael inte är någon vanligt klassmorfar utan väktare till Isporten, en port till en magisk värld och nu behöver han Jamina och Milos hjälp.

Boken slutar med en riktigt cliffhanger så jag måste absolut läsa nästa del i serien som heter Andra sidan. Det verkar som den kommer i maj så väntan blir ju inte alltför lång som tur är.

Jag tycker verkligen om bokens layout. Den svarta bakgrunden med turkos text och den turkosa färgen på boksidornas kanter. Verkligen snyggt och jag tror den kan tilltala många.

Mörkt vatten kommer jag rekommendera till dem som vill testa på att börja läsa fantasy. Boken har 123 sidor vilket kan vara positivt då många fantasyböcker är väldigt tjocka.

Ska bli spännande att se hur den kommer mottas av eleverna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar