fredag 8 maj 2015

Bokbloggsjerka - platsbrist

Det var längesedan nu men idag tänkte jag att jag skulle svara på dagens bokbloggsjerka hos Annika.

Mia Eggimann undrar hur du får plats med alla böcker?

För att vara bokbloggare så äger jag nog rätt få böcker. Eftersom jag jobbar på bibliotek så blir det ju att jag lånar de flesta böckerna som jag läser. Det börjar dock bli trångt i hyllorna även här hemma.

Jag vill helst ha ordning och reda i mina bokhyllor så gillar inte att lägga massa böcker i hyllorna utan de ska stå snyggt och prydligt. Jag lär nog få gå ifrån den principen snart dock. För nu har vi knappt någon plats att sätt upp fler bokhyllor på. Mitt tips är låna böcker på biblioteket och köp bara de du verkligen vill ha så sparar du både plats och pengar.

21 kommentarer:

  1. Så är det även för mig, jag lånar mer än vad jag köper. Dock så älskar jag att handla på loppisar och då kan det bli en hel del böcker!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr fungerar inte bibliotek för mig.

    SvaraRadera
  3. jag bor i ett bibliotek ;)
    för jag återkommer till mina böcker, gör små anteckningar.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så glad i att låna böcker på bibliotek, av många skäl. Mest för att jag vill ha alla böcker i närheten av mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag jobbar på skolbibliotek läser jag ju många barnböcker som jag kanske inte läst om jag inte just jobbat på ett skolbibliotek och dessa böcker har jag inget behov av att äga.

      Radera
  5. Jag har börjat låna mer och mer på biblioteket!

    SvaraRadera
  6. även om man lånar på bibliotek så vill man ju ha sina många böcker omkring sig i hemmet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så men det kommer ju en gräns för hur många böcker man får plats med. Jag struntar hellre i att köpa en tvingas göra mig av med böcker för vilka ska man göra sig av med?

      Radera
  7. Jag borde låna mer, men tycker om att ha böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa böcker vill jag gärna äga men inte alla jag läser.

      Radera
  8. Klart att vi ska använda biblioteken. Jag lånar ofta researchlitteratur. Men jag gillar verkligen att äga böcker.

    SvaraRadera
  9. Men vilken lycka att jobba på bibliotek.

    SvaraRadera
  10. Jag tänker att jag ska låna på biblioteket men så hittar jag inte boken här på vårt bibliotek. Eller så är kön för lång ;-)

    SvaraRadera
  11. Biblioteksböcker är fantastiskt, känner själv inga behov av att äga alla böcker jag läser.

    SvaraRadera
  12. Lånar också mycket på jobbet, och med tanke på platsbristen så är det nog tur att jag inte köper så mycket böcker som förut... :)

    SvaraRadera
  13. När jag var ung bodde jag nästan på biblioteket och lånade massor (upptäckte bland annat Moa Martinson via biblioteket i Båstad) men nu för tiden lånar jag bara e-böcker. Fysiska böcker vill jag äga. Jag har recenserat för en tidning i vansinnigt många år och det var nog då jag började bygga upp min boksamling. Inbundna böcker köper jag sällan, om det inte är något alldeles extra, men pocketböcker blir det fortfarande alldeles för många av.

    SvaraRadera
  14. Lånar också på bibblan, gav upp samlandet/köpande för några år sedan. Fick helt enkelt inte plats med alla böcker och var tvungen att köpa en ny bokhylla varje år.

    SvaraRadera
  15. Bibliotek är väldigt bra och fyller en viktig funktion. Heja!

    SvaraRadera