måndag 21 juli 2014

Tematrio - Vänskap

Sommaren är här och då tycker Lyran man hinner träffa sina vänner lite mer än vanligt och det har hon ju rätt i. Berätta om tre böcker som handlar om vänskap!

1. Augustiresan av Anna Fredriksson har jag precis läst ut och den handlar om fyra vänner som beger sig ut på en cykelsemester på Österlen. Det senaste året har de kommit ifrån varandra då huvudpersonen, Jenny fått nytt jobb. Vi får följa deras resa samtidigt som vi får reda på hur egentligen Jenny har det på sitt jobb där hon numera är chef.

2. Du & Jag av Katarina von Bredow kan du sätta i händerna på någon 11- 12 åring som inte har något att läsa under sommaren. Boken handlar och Alicia och Andreas som brukar ha följe till skolan och ibland träffas på fritiden men som i skolan inte alls är vänner. Tror det är väldigt många som kan känna igen sig i den här boken och hur det var att gå på mellanstadiet.

3. Boel och Oscar av Josefine Sundström tycker jag är en väldigt fin historia om oväntad vänskap.
Oscar är en gammal man som bor i en stor lägenhet som han själv en gång ritat. i lägenheten under honom flyttar Boel in. Oscar märker att Boel vill vara för sig själv men han ger inte upp och till slut blir det en vattenläcka som för dem samman.

9 kommentarer:

  1. Det här var bara böcker som jag inte hört talas om. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Fredriksson trodde jag de flesta hade hört talas om men visst det beror ju på vilka genrer som intresserar en.

      Radera
  2. Känner inte till någon av de här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Anna Fredrikssons böcker när man vill ha lite avkoppling.

      Radera
  3. Jaa, Boel och Oscar var ju kanonbra! Den tänkte jag inte ens på. Gillade verkligen personskildringarna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den bra. Har inte fått den uppmärksamhet den förtjänar.

      Radera
  4. Augustiresan läste jag också ut för ett tag sen. Den handlade verkligen om vänskap. :)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon av dem, särskilt trean låter intressant, tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa, tack för tipsen.

    SvaraRadera