onsdag 16 april 2014

Tematrio - favoritdeckare

Eftersom det är påskvecka tycker Lyran att vi ska tipsa om deckare. Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur. 

Jag brukar säga att jag läser många deckare men det har visat sig att det brukar inte blir så många på ett år. I påsk tänker jag dock läsa i alla fall en. Vet inte riktigt vilken det blir än.

1. Jag gillar Kristina Ohlssons deckare om Fredrika Bergman. Jag gillar att man får följa med i huvudpersonen privatliv också. Jag vet att vissa inte är så förtjusta i det utan vill läsa mer om brotten men jag gillar läsa om privatliv. Jag har kvar två av hennes böcker som jag inte läst: Paradisoffer och Davidsstjärnor. Vet inte varför de har blivit liggande. Kanske dags att jag tar tag i dem.

2. Anna Janssons böcker om Maria Wern är böcker som jag också gillar och har följt i många år.

3. Elizabeth George var en favorit i många år. Jag gillar verkligen hennes böcker om Lynley och Havers. Jag har dok inte läst de senaste böckerna då de är verkliga tegelstenar. Kanske får det bli ett projekt till sommaren att återuppta de böckerna.

3 kommentarer:

  1. Elizabeth George tillhör en av mina favoriter. Men hon kom inte med i min trio. Det finns för många deckarförfattare som jag gillar :)

    SvaraRadera
  2. Elizabeth George var också en av mina favoritförfattare, förr i tiden, nu är det många år sedan jag läste någon av hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste henne mycket innan jag startade bokbloggen. Nu känner jag mig lite stressad att hinna läsa fler än en bok på en månad. Hon skriver ju verkligen tegelstenar.

      Radera