Sidor

söndag 8 december 2013

Bra lättläst fantasy

Skuggan och draken är andra boken i serien Maros resa. Jag har skrivit om den första boken i serien, Kungen kommer! här. Har du inte läst första delen så bör du inte läsa vidare. 

Maro som är bokens huvudperson har fått ett hemligt uppdrag av kungen. Till sin hjälp har han Unda som är en av kungens skuggor. Maro är redan trött på det här uppdraget och Unda men han kan inte klara det här utan henne då han är längre hemifrån än han någonsin varit. 

Jag gillar verkligen Jo Salmsons böcker och Skuggan och draken är inget undantag. Den är spännande och när man har läst sista sidan önskar man att man hade nästa del tillhands. Nästa del kommer i mars 2014 och titeln är Ett hjärta av is.

Jo Salmson har skrivit en hel rad med böcker vid det här laget. Två väldigt populära serier är hennes böcker om Tam, tiggarpojken och en annan serie om Alamandrar. Av någon anledning så har inte den här serien om Maros resa blivit lika populär. Fast det är kanske jag som har varit för dålig med att tipsa om den. Innan Jo Salmsons böcker fanns det knappt någon lättläst fantasy för nybörjarläsarna. Hon fyllde verkligen ett hål i utgivningen med sina böcker.

Böckerna är väldigt fint illustrerade av Åsa Ekström.  

Du kan provläsa här om du vill se illustrationerna och layouten på boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar