söndag 19 juni 2011

Fly Sol, fly! av Jo Salmson

Fly Sol, fly är den andra boken i serien om Häxfolket. Du bör läsa första delen om du riktigt ska förstå hur det hänger ihop och har du inte gjort det så ska du nog inte fortsätta läsa då det är svårt att berätta vad som händer utan att avslöja vad som hände i ettan.
Sol är på flykt då hon upptäckt att hon tillhör häxfolket. Hennes vänner Enos och Arel hjälper henne. Målet är att ta sig norrut där häxfolket sägs befinna sig. Kanske kan Sol hitta sin familj som hon blev bortrövad från.

Böckerna om Sol ingår i serien "Mer att läsa" som ges ut av Bonnier Carlsen. Jag gillar layouten i denna serie då det är väldigt luftigt, blandat text och bild. Jag tror barnen tycker det blir lättare att läsa då. Första delen har blivit uppskattad på biblioteket och det var lång reservationskö på del två. Vi får se om intresset håller hela serien ut. Böckerna är inte så tjocka, ca 120 sidor så jag tycker inte det hinner hända så himla mycket.

Har ni missat Jo Salmsons andra böcker så tycker jag absolut att ni ska sätta dem i händerna på en 9-10 åring. De tidigare serierna heter Alamandrarnas återkomst och Drakriddare.

2 kommentarer:

  1. Jag har sett att några elever har läst första delen i den här serien och jag håller med dig om att de har en väldig trevlig layout. Skall ge mig på att läsa dem oxå tänkte jag. :-)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Man läser dem ju snabbt och det är ju alltid bra att veta vad det är eleverna läser.

    SvaraRadera