måndag 22 oktober 2012

Augustpriset nominerade

Strax efter klockan 12 idag fick vi reda på vilka som är nominerade till Augustpriset 2012. Jag är mest intresserad kategorin barn- och ungdomsböcker då det är den litteratur som jag kommer i kontakt med dagligen. Sex böcker är nominerade:

Only väg is upp av Emmy Abrahamson, Rabén & Sjögren
Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall, Alfabeta
Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum, Bonnier Carlsen
Elin under havet av Sofia Malmberg, Rabén & Sjögren
Jag är världen av Mårten Melin, Hegas
A B C å allt om D av Nina Ulmaja, Bonnier Carlsen

Jag har bara läst en av böckerna, Jag älskar Manne. Only väg is upp är jag sugen på att läsa då den verkar gått hem hos ungdomarna. Jag hade en elev som kom in med Jag är världen och hon tyckte den var väldigt bra. Kul när även dikter går hem hos eleverna.

Frågan är om man vågar gissa på en vinnare utan att ha läst alla. En vild chansning är att Elin under havet vinner. Vem tror du vinner?

 Den 26:e november tillkännages vinnarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar