torsdag 30 september 2010

Mycket mer än så av Sarah Dessen

Mycket mer än så av Sarah Dessen handlar om Auden som är den perfekta dottern. Det är sista sommaren innan Auden ska börja på college. Auden hade varit så fokuserad på vad som skulle hända till hösten att hon helt glömt att det ju kom en sommar först. Under sommarens första veckor inser hon att hon behöver miljöombyte och därför bestämmer hon sig för att acceptera inbjudan från sin pappa och styvmor att spendera sommaren där.


Auden är inte speciellt förtjust i sin styvmor. Audens styvmor är väldigt tjejig och allt är väldigt rosa. Auden tycker det ska bli kul att spendera lite tid med sin pappa men det visar sig att han har inte tid med henne eller något annat utan han stänger bara in sig och skriver på sin bok. Auden blir väldigt besviken på sin pappa och hon inser att han inte gör något där hemma. Han hjälper inte till med sin lilla bebis utan låter Audens styvmor sköta allt.



Audens sommar blir inte alls som hon hade tänkt sig. Till hennes mors förskräckelse förändras Auden. Det finns kanske något annat i livet än perfekta betyg.



Jag tyckte mycket om Mycket mer än så och jag läser gärna fler böcker av Dessen. Omslaget på boken tycker jag är tilltalande men hur man tänkte när man satte titeln förstår jag inte. Mycket mer än så är en titel som i alla fall inte jag kommer ihåg. Original titeln är Along for the ride som jag tycker är mycket bättre. Den anspelar ju på så många olika saker i boken.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar